Falun-Borlänge Golfklub bildades 1955 och är den näst äldsta golfklubben i Dalarna samt en av de femtio äldsta i landet.
Vi har bland annat varit värdklubb för PGA Ladies European Tour och riksfinalen för världens största ungdomstävling: Bankboken Cup.

50-talet

Falu Golfklubb bildades 1955 och är därmed den näst äldsta golfklubben i Dalarna. En 9-håls golfbana byggdes 1957 i Samuelsdal strax utanför Falun.

60-talet

Klubben fick sitt nuvarande namn Falun-Borlänge Golfklubb. Medlemsantalet var 300 medlemmar

70-talet

Hösten 1973 togs beslut om att bygga bana i Aspeboda och banarkitekt Nils Sköld anlitades.

Byggandet startade 1974 och samma år anställdes Anders Ryberg som pro.

Aspebodabanan invigdes 1977, Sven Tumba slog första slaget.

80-talet

Klubben växte stadigt till 525 medlemmar, tävlingsverksamheten blomstrade. Klubbtidningen Golfträffen kom ut med sitt första nummer.

Aspeboda Ladies Open blir ett begrepp. Annika Sörenstam, Lotta Neumann och Helen Alfredsson är några kända spelare som deltog i tävlingen.

Klubbens pro Anders Ryberg kvalade hösten -82 in på Europatouren.

00-talet

Klubben vinner Lag-SM 2005 för herrar på hemmaplan.