Kroppen i trim

Vår partner Actic gym var och hälsade på oss i slutet av augusti.
Nedan får du lite bra tips på övningar som de gjorde vid besöket och som passar bra för att hålla kroppen smidig inför ditt golfspel.

Om du vill veta mer eller har frågor och få tips på träning hör av dig till,

Eva Forslund, Actic Lugnet Falun, eva.forslund@actic.se

Jonas Björkman, Actic Maserhallen Borlänge, jonas.bjorkman@actic.se

 

Marklyft raka: fötter höftbrett, rak rygg, klubban axelbrett grepp, fäll i höften ner till knäna med klubban

Knäböj: klubban på axlarna, fötter höftbrett, ut med rumpan, sitt ner som på en stol, behåll bröst o blick framåt

Knäböj raka armar: se ovan men försök ha klubban på raka armar ovanför huvudet

Stående rotationer: klubban på axlarna, fötter höftbrett, rotera i midjan från sida till sida

Rotation mot knä: klubban på axlarna, fötter höftbrett, fäll i höften tills ryggen är parallellt med marken, rotera höger axel mot vänster knä och vänster axel mot höger knä, lång hals

Frontböj raka armar: fötter höftbrett, klubban på raka armar ovanför huvudet, fäll i höften, rak rygg genom rörelsen

Rotator: håll klubban med händerna, dra upp klubban så armarna blir 90 grader rotera underarmarna med klubban i händerna, mot pannan och ner igen. Överarmarna är still i axel höjd

 

Stretch:

 

Baksida lår: ta ett steg fram med höger ben ha hälen i marken, klubban på raka armar, med rak rygg fäll i höften så långt ner du kan, byt ben

Framsida lår: ta tag om vristen och lyft upp hälen mot rumpan, upp med brösten och blicken

Rygg: klubban i händerna, kuta ruggen och sträck fram armarna

Bröst: klubban i händerna bakom rumpan, lyft försiktift bakåt uppåt

Nacke: böj nacken försiktigt åt sidan, pressa ner motsatt hand, byt

 

Kroppen i trim
Gå till toppen